• Rulingdienst voor de Vlaamse registratie- en erfbelasting
Artikels:

Rulingdienst voor de Vlaamse registratie- en erfbelasting

21 augustus 2015

Vanaf 14 augustus 2015 is het ook in Vlaanderen mogelijk om een voorafgaande beslissing aan te vragen met betrekking tot de toepassing van de schenk- en erfbelasting. Deze mogelijkheid was niet langer voorhanden na de overheveling van de registratie- en erfbelasting van het federale naar het Vlaamse niveau. In de plaats hiervan kon de belastingplichtige van de Vlaamse Belastingdienst een standpunt verkrijgen over de interpretatie van de betreffende wetsbepalingen, doch deze praktijk bleek ontoereikend.
 
Regionalisering van inningsbevoegdheid

Op 1 januari 2015 werd de materie van de registratie- en erfbelasting overgeheveld van de Federale naar de Vlaamse administratie. Vanaf dat ogenblik viel de mogelijkheid weg om in deze domeinen een voorafgaande beslissing (ruling) aan te vragen.

Bij een voorafgaande beslissing geeft de belastingadministratie een voor haar bindend oordeel over de manier waarop de wet wordt toegepast in een bepaalde concrete situatie. De aanvrager van de ruling moet zich bij de uitvoering van de verrichting echter houden aan de omstandigheden zoals ze in de aanvraag werden beschreven en aan de eventuele voorwaarden die de administratie oplegt in haar beslissing.

Nochtans is het bij het opzetten van een successieplanning vaak aangewezen om op voorhand groen licht te krijgen van de Administratie, zodat de geplande operatie haar beoogde uitwerking kan krijgen en later niet wordt aangevochten door de fiscus. Ook over de antimisbruikbepaling zijn er heel wat vragen die bij een successieplanning best op voorhand worden uitgeklaard door de administratie. Alleen op die manier verkrijgt de belastingplichtige rechtszekerheid.

Administratieve beslissing

In haar beleidsnota meldde Minister Turtelboom oorspronkelijk dat er geen nood was aan een Vlaamse rulingcommissie, maar dat de situatie verder zou worden geëvalueerd. In afwachting hiervan werd het systeem in het leven geroepen van de 'administratieve beslissing'. De belastingplichtige of zijn adviseur kan in een dossier met betrekking tot de Vlaamse belastingen verduidelijking vragen aan de Vlaamse overheid. Dit kan gaan over een concreet dossier of een hypothetische situatie. De casus diende wel uitsluitend te gaan over een materie waarvoor de Vlaamse overheid bevoegd is, dus niet over een 'gemengde' vragen die te maken hebben met zowel federale als Vlaamse belastingen.

Reële behoefte aan formeel voorafgaand akkoord

Aangezien inmiddels is gebleken dat er wel degelijk een reële behoefte is aan de mogelijkheid om een formeel voorafgaand akkoord te bekomen, werd een Vlaamse rulingdienst opgericht.

In de zogenaamde 'gemengde' dossiers zou de belastingplichtige zelfs een gezamenlijk standpunt kunnen verkrijgen van de federale en de Vlaamse belastingdienst. 

Praktische werkwijze?

Er gelden enkele vuistregels voor de aanvraag tot voorafgaand akkoord bij de Vlaamse rulingdienst:

De belastingplichtige dient zijn aanvraag in bij de Vlaamse Belastingdienst, Vaartstraat 16 te 9600 Aalst. Hij/zij vermeldt eveneens een e-mail adres voor het indienen van de aanvraag

De aanvraag moet betrekking hebben op een concrete casus

De aanvraag moet volledig zijn: vermelding van de identiteit van de aanvrager en de betrokken partijen wordt meegedeeld, een beschrijving van de geplande verrichting, een verwijzing naar de wettelijke en reglementaire bepalingen m.b.t. de beslissing.

De aanvraag moet gemotiveerd zijn: toelichting over de wijze waarop de betrokken wettelijke bepalingen in de voorgelegde situatie moeten worden toegepast.

Voor meer informatie, mail naar: kmocockpit@bdo.be